Menu
Log in


National Archival Appraisal Board 

Conseil National d'Évaluation des Archives

Log in

Contact

Committees and Workgroups / Comités et groupes de travail

NAAB has a number of committees that focus on different facets of archival monetary appraisal. Active committees typically meet once per month during business hours.

If you are interested in joining one of NAAB's committees, please fill out the Volunteer Form.


Professional Development Committee

The mandate of the Professional Development Committee is to support and enhance continuing education and training activities for NAAB.

Professional Development Committee Mandate


Research Committee

The Research Committee includes members of NAAB who are interested in advancing the knowledge about all aspects of monetary appraisal of archives in all media. On a longer-term basis, and with the view of creating a manual of best practices on monetary appraisal of archives, the committee will work on researching and developing a framework of guidelines and best practices for monetary appraisal of all types of archival records, including electronic records.


Newsletter Committee

The Newsletter Committee is responsible with producing two issues annually with news and relevant information for PNAs. Committee members brainstorm and suggest content of interest to members, gather information about the different activities of the NAAB Board and committees, write or find interested contributors to write articles, and review the content, while keeping a publication timeline.


Nominations Committee

The Nominations Committee has a mandate to provide the Board of Directors with recommendations for the membership of committees. The committee is responsible for providing recommendations to the Board of Directors of individuals who are qualified to fill vacancies on the Board of Directors.

Nominations Committee Terms of Reference


Monetary Appraisal Review Committee (MARC)

The Monetary Appraisal Review Committee reviews appraisal reports, analyzing the writing, methodology and logic contained in NAAB reports to ensure the integrity and advancement of strongly argued and sound reports. The committee also worked on improving the NAAB report template.

Monetary Appraisal Review Committee Terms of Reference


Ad Hoc Committee on the Monetary Appraisal of Electronic Records (MAER)

The Ad Hoc Committee was tasked with researching and developing a framework of guidelines and best practices for monetary appraisal of digital archival records. The Committee was active from 2019 to 2022 and has fulfilled its mandate.

Read the final report: Dollars for Digital: Evaluating Strategies for the Monetary Appraisal of Digital Content in Archival Donations

Ad Hoc Committee on the Monetary Appraisal of Electronic Records (MAER) Terms of Reference


Le CNÉA compte un certain nombre de comités qui se concentrent sur les différentes facettes de l'évaluation monétaire des archives. Les comités actifs se réunissent généralement une fois par mois pendant les heures de bureau.

Si vous souhaitez rejoindre l'un des comités du CNÉA, veuillez remplir le formulaire de bénévolat.


Comité de développement professionnel

Le Comité de développement professionnel a pour mission de soutenir et d'améliorer les activités de formation continue du CNÉA.

Mandat du Comité de développement professionnel


Comité de recherche

Le Comité de recherche est composé de membres du CNÉA qui souhaitent faire progresser les connaissances sur tous les aspects de l'évaluation monétaire des archives, quel que soit leur support. À plus long terme, et dans le but de créer un manuel de bonnes pratiques sur l'évaluation monétaire des archives, le comité travaillera à la recherche et au développement d'un cadre de lignes directrices et de bonnes pratiques pour l'évaluation monétaire de tous les types de documents d'archives, y compris les documents électroniques.


Comité du bulletin d'information

Le Comité du bulletin d'information est chargé de produire deux numéros par année contenant des nouvelles et des informations pertinentes pour les ECE. Les membres du comité réfléchissent et suggèrent des contenus susceptibles d'intéresser les membres, rassemblent des informations sur les différentes activités du conseil d'administration et des comités du CNÉA, rédigent ou trouvent des collaborateurs intéressés par la rédaction d'articles, et révisent le contenu, tout en respectant le calendrier de publication.


Comité de mises en candidature

Le Comité de mises en candidature a pour mandat de recommander des membres de comités au conseil d’administration. Le Comité est responsable de recommander au conseil d’administration des personnes possédant les compétences voulues pour siéger au conseil d’administration.

Mandat du Comité de mises en candidature


Comité d'examen des évaluations monétaires (CEÉM)

Le Comité d'examen des évaluations monétaires examine les rapports, en analysant la rédaction, la méthodologie et la logique contenues dans les rapports d'évaluation du CNÉA afin d'assurer l'intégrité et la progression de rapports solides et bien argumentés. Le comité a également travaillé à l'amélioration du modèle de rapport du CNÉA.

Mandat du Comité d'examen des évaluations monétaires (CEÉM)


Comité spécial sur l'évaluation monétaire des documents électroniques (EMDE)

Le Comité spécial a été chargé de rechercher et d'élaborer un cadre de lignes directrices et de bonnes pratiques pour l'évaluation monétaire des documents d'archives numériques. Le comité a été actif de 2019 à 2022 et a rempli son mandat.

Lire le rapport final : Des dollars pour le numérique : Évaluation des stratégies pour l'évaluation monétaire du contenu numérique des dons d'archives

Mandat du Comité spécial sur l'évaluation monétaire des documents électroniques (EMDE)

NAAB Secretariat / Secrétariat du CNÉA 
130 Albert, Suite 1912
Ottawa, ON  K1P 5G4
Tel.: (613) 565-1222 ext. 191
Toll free / Sans frais : 1-866-254-1403
Fax / Télec. : 1-855-855-0774
Email / Courriel: naab@archivescanada.ca

Powered by Wild Apricot Membership Software